الجمعة 24 مايو 2024 مـ 07:26 صـ 16 ذو القعدة 1445 هـ
موقع الصفوة

ملك أحمد زاهر عن تشبيهها بـ ريهام عبد الغفور: «شرف كبير ليا»

ملك زاهر- ريهام عبد الغفور
ملك زاهر- ريهام عبد الغفور

علقت الفنانة الشابة ملك أحمد زاهر، على دخولها الفن من خلال بوابة والدها الفنان أحمد زاهر بالواسطة، قائلة أن حتما أي شخص قريب من فنان أو من أسرته لابد أن يقال عليه ذلك بدون أن يتحدث.

وتابعت ملك زاهر، خلال مداخلة هاتفية في برنامج "تفاصيل"، عبر فضائية "صدى البلد 2"،:"أول ما جيت أعمل مسلسل لؤلؤ وبقالي 8 سنين راجعة ومكنتش صورت أي مشهد، لقيت بعدها الناس بتقول مبتعرفش تمثل، طيب أنتوا شوفتوني أصلا، الحاجات دي الناس بترخم عليها وزمان كنت بتضايق وبقول عاوزه أثبت نفسي، لكن دلوقتي بقيت بعدي وبعمل اللي عليا".

وأوضحت أن تشبيها بالفنانة ريهام عبد الغفور وحنان مطاوع شرف كبير لها، قائلة: "فنانين عظماء وأتعلم منهم كثيرا وسعيدة بذلك التشبيه".

وكشفت "ملك" عن مواصفات فتى أحلامها قائلة: "لازم يكون حنين أوي ورومانسي، عشان أنا طيبة ورومانسية، ويكون راجل ومسئول ومتفاهم عارف شغلي وبيشجعني فيه وأنا أشجعه في شغله".

وأوضحت ملك زاهر أنها لا تفكر في الارتباط الآن فالأهم لديها هو عملها قائلة: "أنا مركزة في شغلي دلوقتي والحاجات دي بتكون قسمة ونصيب ومستنية يجي الشخص المناسب عشان أنا طيبة وأول ما ألاقي الشخص الكويس اللي يعاملني زي بابي هرتبط بيه".

يذكر أن ملك أحمد زاهر شاركت في رمضان 2024 بمسلسل "محارب" من بطولة حسن الرداد وأحمد زاهر وناهد السباعي وماجد المصري ونرمين الفقي وتامر عبد المنعم ومحمود ياسين جونيور وملك أحمد زاهر، تأليف محمد سيد بشير وإخراج شيرين عادل وإنتاج أحمد السبكي.